2011-04-03

ZyXEL ES-105A

Jag har haft flera dåliga erfarenheter av trådlöst nätverk. Kanske har jag bara haft otur eller så är det så att D-Links prylar går sönder när garantin har gått ut. I samband med en förändring av bredbandet behövdes fler portar. En switch verkade vara det enklaste och billigaste alternativet.

Det finns tillfällen när valet av switch är viktigt. Det här var inte ett sådant tillfälle. Det finns många olika switchar att välja mellan. En switch med 5 portar täcker precis mitt behovet. Det kan förvisso komma en dag då jag behöver fler portar, men det kan också bli tvärtom. Jag valde 100 Mbps för att jag inte har några snabbare nätverkskort.

  • Tillverkare: ZyXEL
  • Beteckning: ES-105A (5-port Desktop Ethernet Switch)
  • Dimensioner: 121 x 75 x 26 mm
  • Vikt: 248 g
  • Förbrukning: 2,25 W
  • Pris: 125 kr (Dustin home)

Andra (kanske mer välrenommerade) företag som t. ex. NETGEAR har likande produkter, men till ett betydligt högre pris. Jag såg ingen anledning till att betala mer. Av samma anledning fanns det inget skäl att välja en "framtidssäker" (dvs. snabbare) switch. I datorsammanhang brukar framtidssäker betyda betala mycket nu för något som blir billigt senare.

Höljet är i metall, vilket ger effektivare kylning. På framsidan sitter ett antal gröna lysdioder. En för varje port, som indikerar aktivitet, samt en för strömmen.

Switchen har två "VIP"-portar som säkerställer att trafiken till dessa skickas först. Det ska tydligen vara bra för realtidstillämpningar som strömmad video och VoIP. Jag har inte provat att belasta nätverket för att testa om det verkligen fungerar.

På baksidan hittar man de fem portarna samt ingång för strömmen.

Jag har, högst ovetenskapligt, testat dataöverföring mellan två datorer. Enligt aktivitetshanteraren i Windows låg överföringshastigheten nära 100 Mbps. Fullt tillräckligt med andra ord. Att den inte nådde helt upp beror på att det inbyggda nätverkskortet i den ena datorn är dåligt och begränsas av tillgänglig processorkraft.

Nu för tiden är det sällan det följer med en stor och tung trafo-klump. Med en specifikation på 5 V och 0,6 A så räcker det med en liten SMPS. Den maximala förbrukningen är enligt uppgift 2,25 W. Jag provade att mäta energiförbrukningen med en energimätare, men den gav inget utslag. Om det betyder att switchen faktiskt förbrukar lite eller om det beror på mätaren som inte klarar av att mäta lasten ska jag låta vara osagt.

Ett par detaljer av teknisk karaktär som kan vara värt att nämna är full duplex och auto-negotiate. Jag tvivlar i och för sig på att det numera säljs switchar som inte har det. Som synes är kylningen helt passiv.

Switchen är avsedd att stå på skrivbordet. Det är kanske därför som den inte har några hål för väggmontering. Detta är den enda nackdelen med switchen som jag har hittat. Min switch är placerad i en kabelkorg under skrivbordet, så det är inget problem i praktiken.

Sammanfattning: En liten, lätt och billig switch med låg strömförbrukning.

Inga kommentarer: